Tips untuk Merancang Rumah Impian Anda



1. Mula mudah.
Anda tidak memerlukan perisian yang mewah untuk mula membuat keputusan tentang rancangan rumah tersuai anda. Benar, semua yang anda perlukan adalah pensil dan sekeping kertas. Lakarkan idea anda. Brainstorm. Buat senarai ciri yang anda mahukan setiap bilik - cuma dapatkan idea anda dari kepala dan kertas anda. Malah sketsa kasar dapat membantu pasukan reka bentuk rumah anda memahami apa yang anda inginkan.

2. Pikirkan tentang masa depan.
Adakah anda mempunyai atau merancang untuk mempunyai anak-anak pada tahun-tahun akan datang? Adakah anda mempunyai ibu bapa yang penuaan? Jika ya, anda perlu berfikir tentang menampung ahli keluarga rapat dalam banyak senario yang berbeza, seperti pelajar kolej yang kembali, menampung cucu dan datuk nenek, menjaga ibu bapa yang lebih tua - bahkan menampung keluarga lanjutan untuk majlis percutian. Begitu juga, jika anda berharap untuk beralih dari kerja pejabat untuk mengendalikan perniagaan anda sendiri dari rumah anda, reka bentuk rumah tersuai anda harus termasuk pejabat atau ruang yang fleksibel. Pada asasnya, apabila anda berfikir tentang amenit dalam rancangan rumah adat anda, anda akan menentukan jenis keluarga yang anda ingin menjadi. Termasuk ciri-ciri masa depan diri anda akan mendapati berguna.

3. Pameran dan memaksimumkan lot.
Sering kali, mereka yang berada di pasaran untuk rancangan rumah adat sudah memiliki harta tempat rumah itu akan ditempatkan. Jika anda sudah tahu di mana rumah adat anda akan berada, pastikan untuk mempertimbangkan topografi, saiz dan ciri-ciri terbaik dari lot itu. Sebagai contoh, jika lot anda menghadap ke arah lanskap, anda mungkin memilih untuk menghadap ruang tamu ke arah ciri ini supaya ahli keluarga anda dapat menonton sifat dalam tindakan. Selain itu, jika anda mempunyai sungai atau aliran yang mengalir walaupun harta anda, anda mungkin memilih untuk menempatkan bilik tidur yang terdekat dengan aliran supaya anda dapat menikmati bunyi air yang mengalir semasa anda tidur.

Selain berfikir tentang tingkap mana yang harus dihadapi pandangan terbaik di rumah, anda akan ingin mempertimbangkan sama ada tanah itu tergelincir. Reka bentuk rumah tersuai untuk cerun curam akan kelihatan sangat berbeza daripada reka bentuk untuk rata rata.

4. Mengutamakan ciri-ciri.
Sebaik sahaja idea anda direkodkan dalam bentuk kasar, mulakan keutamaan ciri-ciri untuk rumah baru anda. Reka bentuk rumah adat dengan mudah boleh melangkau anggaran jika anda membiarkan kecenderungan anda berjalan amok. Dengan begitu banyak kemewahan untuk dipilih, penting untuk mengutamakan aspek yang paling penting dalam reka bentuk anda. Contohnya, jika anda selalu bermimpi tentang tetingkap kotak di dapur di mana anda boleh menanam tumbuhan, anda mungkin ingin memprioritaskannya dengan memasang garisan untuk memudahkan kompor gas.

5. Pertimbangkan fungsi dan aliran.
Apabila anda dan perancang anda mula bermain di mana terdapat pelbagai bilik, pertimbangkan bagaimana reka bentuk akhir anda akan mengalir dan bagaimana keluarga anda berfungsi di setiap ruang. Sebagai contoh, untuk mengurangkan bunyi bising di kawasan tidur, adalah bijak untuk menempatkan bilik tidur dari kawasan komunal rumah. Begitu juga, jika anda adalah keluarga yang cenderung berkumpul di dapur, pelan lantai terbuka dengan aliran mudah di antara ruang tamu, dapur dan ruang makan akan sesuai dengan anda. Reka bentuk jenis ini juga membolehkan aliran yang sangat baik antara bilik-bilik.

6. Menggambarkan cahaya.
Cahaya mempunyai pengaruh kuat pada manusia. Sesungguhnya, di kawasan-kawasan yang melihat sedikit cahaya semula jadi semasa musim sejuk, Gangguan Berkesan Musim Bermusim (SAD) tidak luar biasa. Gangguan ini membawa perasaan kemurungan, bersama dengan peningkatan berat badan, mengantuk siang hari, penarikan sosial dan kelesuan. Sekiranya anda mengalami SAD pada masa lalu, atau jika anda berpindah ke tempat dengan musim sejuk yang mendung (seperti Northwest Pacific), ia adalah pintar untuk menambah skylight ke rancangan rumah adat anda untuk memaksimumkan cahaya semulajadi di rumah anda. Heck, walaupun anda tidak pernah berasa sedih pada hari yang mendung, skylight pintar kerana mereka mengurangkan keperluan untuk cahaya buatan dan memberikan sebanyak 30 peratus lebih ringan daripada tingkap menegak.

Cahaya juga menggambarkan kedudukan bilik dalam pelan rumah adat. Sebagai contoh, jika anda ingin menikmati cahaya pagi semulajadi di sudut makan anda, bijak untuk menghadap ke arah timur, di mana ia akan menangkap matahari pagi.

Ia juga bijak untuk berfikir dengan teliti tentang bagaimana lampu elektrik di rumah anda akan memudahkan keselesaan. Sebagai contoh, pereka rumah adat akan mencadangkan memasang lampu tugas yang terang untuk countertop dapur untuk memudahkan penyediaan makanan. Pencahayaan juga dapat mewujudkan suasana hati - contohnya, peremasan di bilik tidur dapat mewujudkan rasa cinta atau damai.

Memandangkan perkara-perkara yang disenaraikan di atas dapat membantu anda membuat rumah impian anda. Semasa anda bekerja dengan pereka rumah anda, luangkan masa anda. Ingatlah bahawa jauh lebih mudah untuk menjadi pendahuluan tentang apa yang anda lakukan dan tidak suka daripada mengubah rumah adat anda nanti.

No comments:

Post a Comment

Pages